Damy tamtej epoki ubierały się niezwykle szykownie. Kreacjom towarzyszyły starannie dobrane dodatki – m.in. rękawiczki, maleńkie torebki z tkaniny, a wiosną i latem obowiązkowe parasolki. Kapelusze, które również były nieodzownym elementem stroju, zdobione były nie tylko piórami i wstążkami, ale także tiulowymi kwiatami i motylami.

Przeglądanie starych magazynów mody wywołuje nostalgię. Współczesna tęsknota za szykiem i elegancją objawia się szczególnie wtedy, kiedy odczuwamy przesyt bylejakością, niestarannością oraz powszechnie panującą modą na styl swobodny i niezobowiązujący. W epoce dżinsów, T-shirtów i sportowego obuwia z przyjemnością oglądamy stare ilustracje, prezentujące dawną modę.

Kreacje epoki
Moda Belle époque charakteryzowała się nie tylko misternymi i wypracowanymi ubiorami, ale także dbałością o dodatki. Nieodzownymi elementami każdej damskiej kreacji były: kapelusz, rękawiczki, maleńka torebka z tkaniny, a wiosną i latem obowiązkowa parasolka. Szczególną uwagę warto poświęcić kapeluszom: były one zdobione nie tylko piórami i wstążkami, ale także tiulowymi kwiatami i motylami. Na ciepłe miesiące proponowano pastelowe barwy – szczególnie popularne były błękity, róże i wszelkie odcienie koloru fiołkowego. Damy uwielbiały kwiatowe dodatki: kwiaty z tkaniny zdobiły nie tylko kapelusze, ale i dekolty sukien, a czasem pełniły funkcję broszek spinających szale, bolerka i narzutki.

Magazyn dobrego stylu
Wybraliśmy kilka ilustracji, prezentujących damskie kreacje schyłku Belle époque. Pochodzą one z francuskiego czasopisma "La Gazette du Bon Ton" – z lat 1913-1914. Magazyn, publikowany w latach 1912-1925, to jedna z ważniejszych i bardziej popularnych publikacji epoki. Czytywany był przez największe elegantki, poszukiwaczki informacji o modzie, urodzie i stylu życia. Ukazywał się nawet w Stanach Zjednoczonych, propagując za oceanem francuski smak oraz styl życia. Redakcja magazynu współpracowała z najsłynniejszymi paryskimi domami mody (m.in. Madeleine Chéruit, Georges Doeuillet, Jacques Doucet, Jeanne Paquin, Paul Poiret). Kolorowe ilustracje, drukowane na pełnych stronach czasopisma, tworzyli świetni rysownicy – m.in. Georges Barbier, Paul Iribe, Pierre Brissaud i André Edouard Marty.

Moda u schyłku epoki
Tuż przed pierwszą wojną światową moda – w porównaniu z tą z lat wcześniejszych, tzn. z początku XX wieku, zdecydowanie zmierzała ku nowoczesności. Damy stopniowo pozbywały się gorsetów (ostatecznie odrzuciły je po pierwszej wojnie światowej), coraz częściej sięgały po suknie o prostszych krojach. Dzienne kreacje – nawet te na upalne lato – nadal miały jednak długość do kostek. Modne stały się lżejsze i mniej okazałe kapelusze, których już nie zdobiły misterne konstrukcje przypominające kwitnące klomby (tak, jak było to jeszcze na przełomie wieków). Latem elegantki coraz częściej rezygnowały z rękawiczek. Takie rozwiązanie wynikało z poszukiwania wygody, a także z aktywności na świeżym powietrzu oraz z zainteresowania sportem.

Oskar Wilde mawiał, że tajemnica życia leży w poszukiwaniu piękna. Podążając za jego tokiem myślenia, z przyjemnością oddajemy kawałek internetowej przestrzeni temu, co pełne urody, wykwintne i wyśmienite.

Odczuwając zmęczenie pospiesznym życiem w stylu fast, w którym nie ma miejsca na smakowanie rzeczywistości, proponujemy wszystko, co slow. Sprzeciwiając się powszechnej profanacji smaków, gustów i obyczajów, propagujemy kulturę stołu, bogactwo aromatów, piękne rzeczy oraz miejsca z niepowtarzalnym klimatem. Odrzucając wszystko, co pozbawione wartości, charakteru, stylu i klasy, stawiamy na oryginalność, elegancję, umiar i dobre obyczaje.

Zapraszam do delektowania się pięknem i niespiesznością!

Elżbieta Joanna Żurek
elzbieta@koneserzy.pl

Pliki ciasteczek wykorzystywane są przez wortal Koneserzy.pl w celach statystycznych oraz w celu zapewnienia poprawnego funkcjonowania strony internetowej. W dowolnym momencie, korzystając z ustawień przeglądarki, dostosować możesz poziom wykorzystania plików cookies przez przeglądarkę.