Dawnym obyczajem, kultywowanym przez podróżujących po kraju sprzedawców (zwanych komiwojażerami), było przekazywanie klientom okolicznościowych widokówek – m.in. przed świętami. Tę formę reklamy stosowała amerykańska firma Woolson Spice Company, oferująca kawę Lion. Kartki, które zebraliśmy, pochodzą z przełomu XIX i XX w.
Obyczaj pozostawiania widokówek przez przemieszczających się po kraju przedstawicieli handlowych był ponad sto lat temu jedną z podstawowych form reklamy. W czasach, kiedy nie promowano swoich produktów z pomocą mediów masowych, liczyły się kontakty osobiste. Komiwojażer, pukający od drzwi do drzwi, pozostawiał w domach klientów coś, co miało przypomnieć im o oferowanych przez niego towarach. Jedną z metod promocji była więc okolicznościowa kartka. Drukowano ją nie tylko z myślą o zbliżających się świętach i specjalnych wydarzeniach, ale także o zmieniających się porach roku.
Firma Woolson Spice Company miała siedzibę w Toledo w Stanie Ohio. Specjalizowała się w sprzedaży paczkowanej kawy marki Lion Coffee. Bożonarodzeniowe kartki, które prezentujemy poniżej, pochodzą z końca XIX i początku XX wieku. Na drugiej stronie znajdował się napis promujący wymienioną kawę. Kartki charakteryzuje unikalny, trochę naiwny (ze współczesnego punktu widzenia) urok. Motywy, jakie na nich występują, czyli dzieci, zwierzęta i zimowe sceny, są typowe dla stylistyki epoki. Zainteresowanym tematem polecamy również zbiór brytyjski, zebrany przez nas w artykule Kartki świąteczne epoki wiktoriańskiej.
Źródło ilustracji: Wikimedia Commmons