Świetnie chroniła przed mrozem – podobno o wiele lepiej niż rękawiczki. W ten wykonany z futra tunel, obszyty wewnątrz tkaniną, wsuwano dłonie w czasie chłodów. Okazuje się, że mufki, które kojarzą się z garderobą damską, nosili również panowie. Współcześni projektanci mody sięgają po ten zapomniany element odzieży, wskazując, że jest wyjątkowo szykowny.
Eleganckie damy nosiły mufki jeszcze w latach pięćdziesiątych XX wieku. W latach sześćdziesiątych ten element odzieży został definitywnie wyparty przez rękawiczki. Mufki pojawiły się w garderobie Europejczyków w XVI wieku. W XVII i XVIII wieku noszone były również przez mężczyzn, czego dowodem są portrety i ryciny z tamtych lat. W XIX wieku, kiedy mufki stały się domeną pań (a panowie sięgnęli po rękawiczki), szyto je oraz oferowano zazwyczaj w komplecie z futrem lub płaszczem.
Futro, aksamit, jedwab
Mufki wykonywano przede wszystkim z futra i skóry. Wewnątrz obszywano je eleganckimi tkaninami (na przykład aksamitem lub jedwabiem). Wzbogacano je również niewielkimi kieszonkami, w których damy mogły przechowywać potrzebne drobiazgi: na przykład pieniądze czy lusterko. Do mufek doszywano elegancki jedwabny sznureczek albo łańcuszek, dzięki czemu można je było zawieszać na szyi. To rozwiązania okazało się niezwykle praktyczne w czasach, kiedy ten element garderoby zaczęły nosić również dzieci.
Mufka a nowoczesność
Temu elementowi garderoby nie można odmówić szyku. Zauważyli to współcześni projektanci mody, którzy sięgnęli po mufki, uzupełniając nimi jesienno-zimowe kreacje z futra, tweedu i wełny. Te eleganckie tunele świetnie chroniły przed chłodem – np. podczas jazdy dorożką albo saniami. Współcześnie nie byłyby zbyt praktyczne (a szkoda): kobiety wykonują tyle różnych czynności (prowadzą samochód, robią zakupy, sięgają po telefon komórkowy), więc to oczywiste, że lepiej sprawdzają się rękawiczki.
Nasza galeria
W prezentowanej poniżej galerii zgromadziliśmy dziewięć ilustracji, na których ważną rolę pełnią mufki. Na pierwszym obrazie widzimy szykowną damę w niebieskim kapeluszu, która chroni dłonie w ogromnym futrzanym tunelu. To portret Madame Molé-Reymond, namalowany w 1786 r. przez Louise Élisabeth Vigée Le Brun. Na drugim obrazie, który ok. 1758 r. namalował Jean-Étienne Liotard (autor słynnego pastelu „Dziewczyna z czekoladą”), widzimy mężczyznę z mufką. To portret przyjaciela artysty – Jeana de la Rive’a. Obraz przedstawiający damę w czerwonej sukni z białą mufką namalował na początku XX wieku George Spencer Watson. Sportretował na nim swoją żonę Hildę. Czwartym elementem w naszej galerii jest rycina z niemieckiego magazynu mody „Winter-Moden” z przełomu lat 1903/1904. Portretowe czarno-białe zdjęcie przedstawia słynną rosyjską primabalerinę Annę Pawłową. Zrobione zostało ok. 1905 r. Na kolejnej fotografii , wykonanej ok. 1909 r., widzimy spacerująca po parku w Pawłowsku ostatnią cesarzową Rosji, żonę cara Mikołaja II – Aleksandrę. Siódmym elementem galerii jest zdjęcie przedstawiające ulice Nowego Jorku. Wykonane zostało ok 1908 r. przez nieznanego autora. Rycina, którą prezentujemy w galerii jako przedostatnią, to reklama mufek oferowanych przez amerykański dom mody, umieszczona w publikacji „Albrecht's Fur Facts & Fashion 1912-13”. Ostatnie zdjęcie prezentuje czeską aktorkę Lidę Baarovą. Zrobione zostało w 1937 r.
Źródło reprodukcji: Wikimedia Commons