Świetnie chroniła przed mrozem – podobno o wiele lepiej niż rękawiczki. W ten wykonany z futra tunel, obszyty wewnątrz tkaniną, wsuwano dłonie w czasie chłodów. Okazuje się, że mufki, które kojarzą się z garderobą damską, nosili również panowie. Współcześni projektanci mody sięgają po ten zapomniany element odzieży, wskazując, że jest wyjątkowo szykowny.

Eleganckie damy nosiły mufki jeszcze w latach pięćdziesiątych XX wieku. W latach sześćdziesiątych ten element odzieży został definitywnie wyparty przez rękawiczki. Mufki pojawiły się w garderobie Europejczyków w XVI wieku. W XVII i XVIII wieku noszone były również przez mężczyzn, czego dowodem są portrety i ryciny z tamtych lat. W XIX wieku, kiedy mufki stały się domeną pań (a panowie sięgnęli po rękawiczki), szyto je oraz oferowano zazwyczaj w komplecie z futrem lub płaszczem.

Futro, aksamit, jedwab
Mufki wykonywano przede wszystkim z futra i skóry. Wewnątrz obszywano je eleganckimi tkaninami (na przykład aksamitem lub jedwabiem). Wzbogacano je również niewielkimi kieszonkami, w których damy mogły przechowywać potrzebne drobiazgi: na przykład pieniądze czy lusterko. Do mufek doszywano elegancki jedwabny sznureczek albo łańcuszek, dzięki czemu można je było zawieszać na szyi. To rozwiązania okazało się niezwykle praktyczne w czasach, kiedy ten element garderoby zaczęły nosić również dzieci.

Mufka a nowoczesność
Temu elementowi garderoby nie można odmówić szyku. Zauważyli to współcześni projektanci mody, którzy sięgnęli po mufki, uzupełniając nimi jesienno-zimowe kreacje z futra, tweedu i wełny. Te eleganckie tunele świetnie chroniły przed chłodem – np. podczas jazdy dorożką albo saniami. Współcześnie nie byłyby zbyt praktyczne (a szkoda): kobiety wykonują tyle różnych czynności (prowadzą samochód, robią zakupy, sięgają po telefon komórkowy), więc to oczywiste, że lepiej sprawdzają się rękawiczki.

Nasza galeria
W prezentowanej poniżej galerii zgromadziliśmy dziewięć ilustracji, na których ważną rolę pełnią mufki. Na pierwszym obrazie widzimy szykowną damę w niebieskim kapeluszu, która chroni dłonie w ogromnym futrzanym tunelu. To portret Madame Molé-Reymond, namalowany w 1786 r. przez Louise Élisabeth Vigée Le Brun. Na drugim obrazie, który ok. 1758 r. namalował Jean-Étienne Liotard (autor słynnego pastelu „Dziewczyna z czekoladą”), widzimy mężczyznę z mufką. To portret przyjaciela artysty – Jeana de la Rive’a. Obraz przedstawiający damę w czerwonej sukni z białą mufką namalował na początku XX wieku George Spencer Watson. Sportretował na nim swoją żonę Hildę. Czwartym elementem w naszej galerii jest rycina z niemieckiego magazynu mody „Winter-Moden” z przełomu lat 1903/1904. Portretowe czarno-białe zdjęcie przedstawia słynną rosyjską primabalerinę Annę Pawłową. Zrobione zostało ok. 1905 r. Na kolejnej fotografii , wykonanej ok. 1909 r., widzimy spacerująca po parku w Pawłowsku ostatnią cesarzową Rosji, żonę cara Mikołaja II – Aleksandrę. Siódmym elementem galerii jest zdjęcie przedstawiające ulice Nowego Jorku. Wykonane zostało ok 1908 r. przez nieznanego autora. Rycina, którą prezentujemy w galerii jako przedostatnią, to reklama mufek oferowanych przez amerykański dom mody, umieszczona w publikacji „Albrecht's Fur Facts & Fashion 1912-13”. Ostatnie zdjęcie prezentuje czeską aktorkę Lidę Baarovą. Zrobione zostało w 1937 r.

 



Źródło reprodukcji: Wikimedia Commons

 

Oskar Wilde mawiał, że tajemnica życia leży w poszukiwaniu piękna. Podążając za jego tokiem myślenia, z przyjemnością oddajemy kawałek internetowej przestrzeni temu, co pełne urody, wykwintne i wyśmienite.

Odczuwając zmęczenie pospiesznym życiem w stylu fast, w którym nie ma miejsca na smakowanie rzeczywistości, proponujemy wszystko, co slow. Sprzeciwiając się powszechnej profanacji smaków, gustów i obyczajów, propagujemy kulturę stołu, bogactwo aromatów, piękne rzeczy oraz miejsca z niepowtarzalnym klimatem. Odrzucając wszystko, co pozbawione wartości, charakteru, stylu i klasy, stawiamy na oryginalność, elegancję, umiar i dobre obyczaje.

Zapraszam do delektowania się pięknem i niespiesznością!

Elżbieta Joanna Żurek
elzbieta@koneserzy.pl

Pliki ciasteczek wykorzystywane są przez wortal Koneserzy.pl w celach statystycznych oraz w celu zapewnienia poprawnego funkcjonowania strony internetowej. W dowolnym momencie, korzystając z ustawień przeglądarki, dostosować możesz poziom wykorzystania plików cookies przez przeglądarkę.