Określenie „dystyngowany” pasuje do niego wyjątkowo. Mawia się, że nikt nie nosił smokingu w tak elegancki sposób, jak David Niven. Był angielskim dżentelmenem o nieskazitelnych manierach. Wytworne stroje traktował z odpowiednią dozą lekkości. Do dziś stanowi wzór ponadczasowej elegancji i angielskiego szyku.

David Niven (1910-1983) był nie tylko słynnym brytyjskim aktorem i literatem, ale także ikoną brytyjskiego stylu. Urodził się w Londynie. Karierę zrobił w Hollywood. Ukończył szkołę wojskową, a potem służył jako porucznik w brytyjskiej armii. Aktorstwo, które początkowo było jedynie jego pasją, zwyciężyło: na początku lat trzydziestych XX wieku Niven porzucił mundur i wyjechał do Hollywood. Początkowo grywał jedynie epizody. W czasie drugiej wojny światowej wrócił do Wielkiej Brytanii i służył w wojsku. Jego kariera aktorska rozwinęła się po wojnie – w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych XX wieku. W 1958 r. otrzymał Oskara za najlepszą rolę męską w filmie „Osobne stoliki”. David Niven grywał zazwyczaj Brytyjczyków z wyższych sfer. Chętnie obsadzano go w rolach żołnierzy i oficerów – zwłaszcza na początku kariery. Nie odmawiał udziału w komediach. Wystąpił m.in. w serii filmów „Różowa pantera” o inspektorze Clouseau (jako sir Charles Lytton), a także w obrazach: „Działa Navarony”, „W 80 dni dookoła świata”, „Ucieczka na Atenę”, „Casino Royale”, „Nie jedzcie stokrotek”, „Śmierć na Nilu”. Jest autorem kilku nowel i powieści – m. in. autobiografii „Księżyc jest balonem”.

Dżentelmen i elegant
David Niven był uosobieniem dżentelmena i symbolem angielskiej elegancji w świecie Hollywood. Zawsze prezentował się nieskazitelnie. Jego prywatną umiejętność szykownego ubierania się wykorzystali reżyserzy filmów, w których wystąpił. Nie ulega bowiem wątpliwości, że jego zdolność noszenia wytwornych ubiorów z lekkością i pewną dozą nonszalancji nie jest cechą powszechną. W szykownym ubieraniu się nie chodzi przecież o sztywność, a o pewien luz, którego aktorowi nie brakowało. Być może szacunek do garderoby wyniósł z londyńskiego domu, w którym się wychował, a może z wojska, w którym służył. Zawsze miał staranną fryzurę (włosy nosił zaczesane do tyłu) i nieskazitelnie przystrzyżony wąsik (który zresztą stał się znakiem firmowym aktora). Warto zauważyć, że jego elegancja nie ograniczała się jedynie do ubioru. Niven – i w życiu, i w filmie – prezentował nienaganne maniery. Był uprzejmy, zawsze promienie uśmiechnięty, sztukę konwersacji opanował do perfekcji. Mimo, że uwielbiał klasyczne malarstwo, dobre trunki i eleganckie samochody, nigdy nie obnosił się z bogactwem, ponieważ uważał, że jest to zachowanie pozbawione stylu.

Kwintesencja stylu
Podejmując próbę zdefiniowania stylu Davida Nivena, należałoby najpierw podkreślić, że aktor hołdował klasyce. Wybierał sprawdzone fasony – bez udziwnień i ekstrawagancji. Był wierny klasycznym kolorom. Jedynym swobodniejszym akcentem, na który sobie pozwalał, była kolorowa poszetka oraz fantazyjnie zawiązana po szyją jedwabna chustka. Uwielbiał klasyczne marynarki z mosiężnymi guzikami, kaszmirowe płaszcze w stonowanych kolorach, jedwabne krawaty o dyskretnych deseniach i sportowe kurtki o kroju nawiązującym do stylu militarnego. Na wieczór zakładał smoking (na tle innych hollywoodzkich aktorów prezentował się w nim wyjątkowo szykownie), a w czasie pobytów na Lazurowym Wybrzeżu (które uwielbiał) nosił jasne bawełniane spodnie, koszule z lnu i zamszowe mokasyny. Wiedział, że styl tworzą dodatki: nie gardził więc wytwornymi zegarkami, których miał kilka (m.in. marek Patek Philippe, Vacheron Constantine i Cartier).

Zdjęcia filmowe i prywatne
W poniższej galerii prezentujemy kilka zdjęć z Davidem Nivenem. Pokazują one aktora zarówno w zawodowych (i filmowych), jak i w prywatnych sytuacjach. Na pierwszej fotografii, wykonanej w 1959 r., widzimy Nivena w smokingu, odbierającego Oskara. Drugie zdjęcie, na którym aktor ma na sobie mundur, wykonane zostało w 1948 r. i pochodzi z filmu „Enchantment”. Dwie kolejne fotografie pochodzą z początkowego okresu kariery Nivena: pierwsza z 1939 r. – z obrazu „Eternally Yours”, a kolejna – z 1942 r., z brytyjskiego filmu „The First of the Few”.W 1943 r. nakręcono amerykańską wersję ostatniego z wymienionych obrazów, który zatytułowano „Spitfire”. Pochodzi z niego plakat, który znalazł się w naszej galerii. Szóste z prezentowanych poniżej zdjęć to ujęcie z filmu „The Toast of New Orleans”, nakręconego w 1950 r. Na siódmej fotografii widzimy aktora w towarzystwie księcia Bernharda (po lewej) oraz scenarzysty Carla Foremana. Wykonano ją w 1961 r. na uroczystym pokazie filmu „Działa Navarony” (fot. Joop van Bilsen/ ANeFo; Dutch National Archives). Ósme zdjęcie pokazuje aktora w prywatnej sytuacji – w otoczeniu rodziny. Zostało ono wykonane w 1958 r. na lotnisku Kastrup w Kopenhadze. Ostatnia fotografia to portret aktora, wykonany w 1973 r. przez Allana Warrena.

 



Źródło fotografii: Wikimedia Commons

Oskar Wilde mawiał, że tajemnica życia leży w poszukiwaniu piękna. Podążając za jego tokiem myślenia, z przyjemnością oddajemy kawałek internetowej przestrzeni temu, co pełne urody, wykwintne i wyśmienite.

Odczuwając zmęczenie pospiesznym życiem w stylu fast, w którym nie ma miejsca na smakowanie rzeczywistości, proponujemy wszystko, co slow. Sprzeciwiając się powszechnej profanacji smaków, gustów i obyczajów, propagujemy kulturę stołu, bogactwo aromatów, piękne rzeczy oraz miejsca z niepowtarzalnym klimatem. Odrzucając wszystko, co pozbawione wartości, charakteru, stylu i klasy, stawiamy na oryginalność, elegancję, umiar i dobre obyczaje.

Zapraszam do delektowania się pięknem i niespiesznością!

Elżbieta Joanna Żurek
elzbieta@koneserzy.pl

Pliki ciasteczek wykorzystywane są przez wortal Koneserzy.pl w celach statystycznych oraz w celu zapewnienia poprawnego funkcjonowania strony internetowej. W dowolnym momencie, korzystając z ustawień przeglądarki, dostosować możesz poziom wykorzystania plików cookies przez przeglądarkę.