W historii malarstwa znajdziemy ciekawe przykłady portretów ludzi przy zastawionym stole, spożywających mniej lub bardziej wykwintne potrawy. Proponujemy zwrócić uwagę na jeden z obrazów tzw. nurtu kulinarnego, w którym ważną rolę odgrywa waza z parującą zupą, duży bochenek chleba, a także… lekko znudzone spojrzenie jednej z bohaterek.
Wielu artystów zafascynowały sceny biesiadowania, więc uwiecznili je na swoich obrazach. Jednym z nich był szwajcarski malarz François-Emile Barraud. Artysta co prawda nie specjalizował się w tego typu obrazach, jednak namalował wiele portretów: przyglądając się temu dziełu zauważymy, jak ważną rolę pełnią obie bohaterki – a szczególnie jedna z nich. Przedstawiamy obraz „La Tailleuse de Soupe” („Dzielenie zupy”), który powstał w 1933 r.
Wspólny posiłek
To pełna realizmu scena, przedstawiająca dziewczynę oraz kobietę (prawdopodobnie jej matkę) przy stole przykrytym białym obrusem. W centralnym miejscu znajduje się waza z parującą zupą. Kobieta kroi duży bochenek chleba (i poświęca temu całą uwagę), a nastolatka patrzy lekko znudzonym wzrokiem nie na matkę, ale w drugą stronę – w kierunku artysty uwieczniającego scenę albo osoby oglądającej obraz. Właśnie to zagadkowe spojrzenie jest elementem przyciągającym uwagę odbiorcy i wywołującym zastanowienie. Dopiero potem dostrzegamy pozostałe szczegóły dzieła. Zauważamy m.in., że obie bohaterki są ubrane bardzo skromnie – wyjątek stanowi czerwona kokarda we włosach młodszej z nich. Prostota strojów pozwala domyślać się, że scena ma miejsce w niezbyt majętnym domu. Rozumiemy, że posiłek, czyli zupa z kromką chleba, jest codzienny, skromny i niezbyt wykwintny. Obraz utrzymany jest w różnych odcieniach szarości i zieleni. Kolory te kontrastują z bielą obrusu oraz wazy, czernią sukienki nastolatki oraz z czerwienią kokardy w jej włosach.
O autorze obrazu
François-Emile Barraud (1899-1934) pochodził ze Szwajcarii. Część życia spędził we Francji (studiował malarstwo w École du Louvre w Paryżu), a pod koniec życia osiedlił się w Genewie. Pochodził z artystycznej rodziny: jego trzej bracia również zajmowali się malarstwem i sztukatorstwem. Barraud reprezentował kierunek w sztuce zwany realizmem magicznym. Malował głównie portrety, autoportrety (na których często towarzyszyła mu żona Maria), martwe natury oraz akty. Zmarł przedwcześnie – w wieku 34 lat, w wyniku gruźlicy, na którą cierpiał niemal całe życie. Obrazy artysty oglądać można m.in. w Musée des beaux-arts w La Chaux-de-Fonds (miasto jego urodzenia) oraz w Coninx Museum w Zurychu.
Autor: François-Emile Barraud (1899-1934)
Tytuł: „La Tailleuse de Soupe”
Rok powstania: 1933
Technika: olej na płótnie
Źródło reprodukcji: Wikimedia Commons
Gorąca zupa z kromką świeżego chleba
- Szczegóły
- Kategoria: Szczypta elegancji