W niektórych sytuacjach – zarówno prywatnych, jak i zawodowych – przydaje nam się umiejętność inicjowania niezobowiązujących rozmów. O zasadach prowadzenia takich kurtuazyjnych dialogów mówi nam sztuka small talk. W jaki sposób rozpoczynać rozmowy z osobami, których nie znamy? Jakie tematy będą w takich sytuacjach odpowiednie?
Sztuka small talk, którą – jak mawiają – stworzyli Amerykanie, przychodzi nam z pomocą na spotkaniach towarzyskich, przyjęciach, bankietach, a także podczas konferencji i spotkań zawodowych. Cenią ją osoby zapraszane na uroczystości, w których uczestniczą nieznane im osoby. Przydaje się ludziom biznesu – wtedy, kiedy nie wypada od razu przechodzić do spraw zawodowych. Umiejętność prowadzenia niezobowiązujących, tzw. kurtuazyjnych rozmów warta jest więc tego, aby się z nią zaprzyjaźnić.
Tematy niezobowiązujących rozmów
Sztuka small talk kojarzy się z uprzejmością – tym, którzy stosują się do jej zasad wystawia świadectwo osób dobrze wychowanych, kulturalnych i sympatycznych. Świadczy też o otwartości i naturalności. Potwierdza również tzw. towarzyskie obycie. Nie bójmy się zagadywać innych – szczególnie, jeżeli są np. nieśmiali: będą wdzięczni, że mogą z kimś porozmawiać. Dzięki temu mamy okazję poznać interesujące osoby. Nie ulega wątpliwości, że niełatwo prowadzić small talk wtedy, kiedy nie znamy rozmówcy (albo wiemy o nim bardzo niewiele). Nie każdy sposób jest dobry, aby rozpocząć rozmowę: nie bądźmy obcesowi, nie zadawajmy wścibskich pytań, nie inicjujmy dialogów na tematy trudne, kłopotliwe czy smutne. Nie próbujmy zaczynać konwersacji o polityce, katastrofach i tragediach, nie pytajmy o poglądy religijne, nie poruszajmy wątków z życia osobistego. Zainicjujmy dialog o ostatnich wydarzeniach kulturalnych, sposobach spędzania czasu wolnego, sztuce kulinarnej czy wystroju miejsca, w którym właśnie przebywamy. Wiele tematów jest dobrych – najlepsze są jednak te neutralne i wywołujące pozytywne skojarzenia.
W jaki sposób rozpocząć rozmowę z kimś, kogo nie znamy?
Istnieje wiele sposobów na rozpoczęcie dialogu. Choć początkowo umiejętność small talk może wydać się nam bardzo trudna, to z czasem nabiera się wprawy. Ważne jest to, aby po prostu nie bać się zagadywać innych: po pierwszych słowach dialog powinien potoczyć się płynnie. Ważne jest to, aby nauczyć się również podtrzymywać rozmowę i kontynuować rozpoczęty temat. W odpowiednim momencie można się przedstawić, a w sytuacjach zawodowych (np. na konferencji) powiedzieć, w jakiej firmie czy instytucji się pracuje. Poniżej prezentujemy kilka przykładów rozpoczynania kurtuazyjnych rozmów w różnych sytuacjach.
Przykład 1: Na przyjęciu
„Pozwolą państwo, że się przedstawię: nazywam się Jan Nowak i jestem kuzynem gospodarza. Miło mi, że mogę spędzić wieczór w tak miłym towarzystwie. Czy długo znacie państwo gospodarza?”
„Proszę popatrzyć, jak pięknie prezentuje się ta potrawa. Czy myśli pani, że to danie wegetariańskie?”
Przykład 2: Na spotkaniu towarzyskim
„Widzę, że zebrało się tu wielu gości. Ja jestem tu pierwszy raz i czuję się trochę zagubiona. Większość gości to pewnie znajomi z pracy gospodarza, prawda?”
„Gospodyni przygotowuje świetne drinki, prawda? Czy próbował pan już wcześniej podobnych?”
Przykład 3: Na przerwie podczas konferencji
„Przepraszam, czy może wie pani, kiedy będzie wykład profesora Kowalskiego? Z niecierpliwością czekam na tę prelekcję: temat jest bardzo interesujący, prawda?”
„Przepraszam panią, czy mogłaby mi pani powiedzieć, gdzie odbywać się będą popołudniowe sesje? Obiekt jest tak duży, że zabłądziłam – będę wdzięczna za pomoc.”
Przykład 4. Na służbowym bankiecie
„Podziwiam wnętrze tej restauracji – urządzone zostało z niezwykłym smakiem. Czy lubi pani takie wnętrza?”
„Przepraszam pana, czy mógłby mi pan powiedzieć, gdzie można się tutaj napić kawy? Po pysznym deserze przydałaby się filiżanka, prawda?”
Small talk - jak prowadzić rozmowy kurtuazyjne
- Szczegóły
- Kategoria: Porady bywalca