Jak zgodnie z zasadami etykiety zachowywać się w trakcie powitania? W jaki sposób pokazywać szacunek osobie, która odwiedza nas w biurze? Kto pierwszy powinien wychodzić z inicjatywą podania dłoni? Jak dokonywać prezentacji osób nam towarzyszących? Zachęcamy do zapoznania się z najważniejszymi zasadami etykiety powitań.
Nie wszystkie zasady etykiety – szczególnie te, które dotyczą kwestii powitań – są powszechnie stosowane. Być może wydają się one nam tak nieskomplikowane, że nie poświęcamy czasu na ich przyswojenie. Problem jest jednak oczywisty: okazuje się bowiem, że najwięcej gaf popełniamy w trakcie pierwszych minut spotkania z kimś właśnie poznanym.
Powitanie
Wystarczy tylko kilka gestów, aby przy powitaniu potwierdzić, że nasz gość jest mile widziany. Jednym z elementów wyrażających szacunek do przybyłej osoby jest wstanie z miejsca (tj. zza stołu lub z krzesła, na którym siedzimy) w chwili jego wejścia do pomieszczenia (np. do biura). W takich sytuacjach obowiązkowo wstają panowie – szczególnie wtedy, kiedy odwiedzają ich panie; na pozostanie na swoim miejscu może jedynie pozwolić sobie kobieta witająca się z mężczyzną. Drugim zachowaniem potwierdzającym szacunek do gościa jest zapięcie guzików marynarki lub żakietu tuż przed podaniem dłoni na powitanie. Pamiętajmy także, aby wyciągając prawą rękę, nie trzymać lewej w kieszeni.
Podanie dłoni
Zgodnie z zasadami etykiety to kobieta na powitanie pierwsza podaje rękę mężczyźnie. W pewnych sytuacjach, szczególnie w życiu zawodowym, bywa jednak inaczej – np. w kontakcie z przełożonym lub innym mężczyzną o wysokiej pozycji zawodowej lub społecznej, a także w zaawansowanym wieku. W przypadku osób tej samej płci z inicjatywą podania dłoni wychodzi ten, kto zajmuje wyższe stanowisko (w danej firmie), jest starszy lub jest gospodarzem (przy powitaniu gości).
Prezentacja
W przypadku prezentacji innych z imienia i nazwiska oraz stanowiska obowiązuje zasada, według której ten, kto ważniejszy, otrzymuje informacje w pierwszej kolejności. Przedstawiając osoby trzecie, które nam towarzyszą, trzeba rozpocząć prezentację od najważniejszej osoby w danym gronie. Dokonując tego należy posłużyć się zarówno imieniem, jak i nazwiskiem (podanie samego nazwiska jest niestety bezosobowe), dodając do nich tytuł, stanowisko oraz nazwę firmy (o ile jest to oczywiście spotkanie zawodowe).
Zajęcie miejsc
Odwiedzając kogoś w jego biurze lub gabinecie, należy poczekać na wskazanie przez gospodarza krzesła lub fotela, w którym można zasiąść. Dobrze wychowani mężczyźni nie siadają, zanim na swoim miejscu wygodnie nie spocznie kobieta. W kawiarni lub restauracji osoba zapraszająca prowadzi gości do stolika, uprzednio pytając ich o zdanie dotyczące wyboru miejsca. Podobnie powinien zachować się mężczyzna, który zaprosił na spotkanie kobietę. Najlepszym miejscem jest takie, z którego widać innych gości oraz to, co dzieje się we wnętrzu lokalu – gościom spotkania powinniśmy więc zaproponować tak usytuowane krzesła lub fotele.
Etykieta powitań
- Szczegóły
- Kategoria: Porady bywalca