Jak zgodnie z zasadami etykiety zachowywać się w trakcie powitania? W jaki sposób pokazywać szacunek osobie, która odwiedza nas w biurze? Kto pierwszy powinien wychodzić z inicjatywą podania dłoni? Jak dokonywać prezentacji osób nam towarzyszących? Zachęcamy do zapoznania się z najważniejszymi zasadami etykiety powitań.

Nie wszystkie zasady etykiety – szczególnie te, które dotyczą kwestii powitań – są powszechnie stosowane. Być może wydają się one nam tak nieskomplikowane, że nie poświęcamy czasu na ich przyswojenie. Problem jest jednak oczywisty: okazuje się bowiem, że najwięcej gaf popełniamy w trakcie pierwszych minut spotkania z kimś właśnie poznanym.

Powitanie
Wystarczy tylko kilka gestów, aby przy powitaniu potwierdzić, że nasz gość jest mile widziany. Jednym z elementów wyrażających szacunek do przybyłej osoby jest wstanie z miejsca (tj. zza stołu lub z krzesła, na którym siedzimy) w chwili jego wejścia do pomieszczenia (np. do biura). W takich sytuacjach obowiązkowo wstają panowie – szczególnie wtedy, kiedy odwiedzają ich panie; na pozostanie na swoim miejscu może jedynie pozwolić sobie kobieta witająca się z mężczyzną. Drugim zachowaniem potwierdzającym  szacunek do gościa jest zapięcie guzików marynarki lub żakietu tuż przed podaniem dłoni na powitanie. Pamiętajmy także, aby wyciągając prawą rękę, nie trzymać lewej w kieszeni.

Podanie dłoni
Zgodnie z zasadami etykiety to kobieta na powitanie pierwsza podaje rękę mężczyźnie. W pewnych sytuacjach, szczególnie w życiu zawodowym, bywa jednak inaczej – np. w kontakcie z przełożonym lub innym mężczyzną o wysokiej pozycji zawodowej lub społecznej, a także w zaawansowanym wieku. W przypadku osób tej samej płci z inicjatywą podania dłoni wychodzi ten, kto zajmuje wyższe stanowisko (w danej firmie), jest starszy lub jest gospodarzem (przy powitaniu gości).

Prezentacja
W przypadku prezentacji innych z imienia i nazwiska oraz stanowiska obowiązuje zasada, według której ten, kto ważniejszy, otrzymuje informacje w pierwszej kolejności. Przedstawiając osoby trzecie, które nam towarzyszą, trzeba rozpocząć prezentację od najważniejszej osoby w danym gronie. Dokonując tego należy posłużyć się zarówno imieniem, jak i nazwiskiem (podanie samego nazwiska jest niestety bezosobowe), dodając do nich tytuł, stanowisko oraz nazwę firmy (o ile jest to oczywiście spotkanie zawodowe).

Zajęcie miejsc
Odwiedzając kogoś w jego biurze lub gabinecie, należy poczekać na wskazanie przez gospodarza krzesła lub fotela, w którym można zasiąść. Dobrze wychowani mężczyźni nie siadają, zanim na swoim miejscu wygodnie nie spocznie kobieta. W kawiarni lub restauracji osoba zapraszająca prowadzi gości do stolika, uprzednio pytając ich o zdanie dotyczące wyboru miejsca. Podobnie powinien zachować się mężczyzna, który zaprosił na spotkanie kobietę. Najlepszym miejscem jest takie, z którego widać innych gości oraz to, co dzieje się we wnętrzu lokalu – gościom spotkania powinniśmy więc zaproponować tak usytuowane krzesła lub fotele.

Oskar Wilde mawiał, że tajemnica życia leży w poszukiwaniu piękna. Podążając za jego tokiem myślenia, z przyjemnością oddajemy kawałek internetowej przestrzeni temu, co pełne urody, wykwintne i wyśmienite.

Odczuwając zmęczenie pospiesznym życiem w stylu fast, w którym nie ma miejsca na smakowanie rzeczywistości, proponujemy wszystko, co slow. Sprzeciwiając się powszechnej profanacji smaków, gustów i obyczajów, propagujemy kulturę stołu, bogactwo aromatów, piękne rzeczy oraz miejsca z niepowtarzalnym klimatem. Odrzucając wszystko, co pozbawione wartości, charakteru, stylu i klasy, stawiamy na oryginalność, elegancję, umiar i dobre obyczaje.

Zapraszam do delektowania się pięknem i niespiesznością!

Elżbieta Joanna Żurek
elzbieta@koneserzy.pl

Pliki ciasteczek wykorzystywane są przez wortal Koneserzy.pl w celach statystycznych oraz w celu zapewnienia poprawnego funkcjonowania strony internetowej. W dowolnym momencie, korzystając z ustawień przeglądarki, dostosować możesz poziom wykorzystania plików cookies przez przeglądarkę.