Pod koniec XIX oraz na początku XX wieku z rowerów korzystali nie tylko panowie – wsiadały na nie również panie. Ten środek transportu był wówczas najbardziej dostępny i popularny. O ile współcześnie przejażdżki rowerowe kojarzą się nam bardziej z rekreacją niż z potrzebą pokonywania odległości, o tyle w dawnych czasach były w wielu wypadkach koniecznością.

Współcześnie jazda na rowerze jest wyznacznikiem pewnego stylu życia: kojarzy się z ekologicznym podejściem do rzeczywistości, dbałością o zdrowie czy z chęcią utrzymania szczupłej sylwetki. W dawnych czasach rower był niezbędnym i bardzo popularnym środkiem transportu, pozwalającym zachować pewną niezależność: samochody były przez wiele lat zarezerwowane dla najbogatszych, powozy – niewygodne i kojarzone z podróżami przynajmniej kilku osób, a środki masowego transportu – mniej popularne i w wielu przypadkach (np. w mniejszych ośrodkach) niedostępne.

Reklama rowerów
W czasach, kiedy wiele artykułów promowano w prasie – z pomocą starannie przygotowanych plakatów, popularne stały się reklamy rowerów. Na posterach można nie tylko zobaczyć, jak prezentowały się dawne środki transportu, ale także zapoznać się z modą panującą w dawnych latach. O ubiorach sportowych nie było wtedy mowy, więc uwiecznione na plakatach damy korzystające z rowerów mają dość długie spódnice oraz bufiaste bluzki – wysoko zapięte pod szyję, a także obowiązkowe kapelusiki. Styl cyklistek wpisywał się w modę Belle époque, która była mało praktyczna i niewygodna, a strojna i szykowna.

Cykliści na plakatach
Plakaty, które prezentujemy, stworzone zostały przez świetnych i znanych artystów. Cztery z nich powstały we Francji, a jeden – w Belgii. Grafiki reklamujące rowery marek „Bicyclette Terrot” i „Cycles de la Métropole” pochodzą z lat 1896 i 1897 i są autorstwa Luciena Baylaca. Plakaty promujące „Cycles Humbert” (również z 1897 r.) oraz „Decauville” (z 1892 r.) stworzył Alfred Choubrac. Autorem reklamy rowerów firmy „Cycles Automobiles Moteurs Louvain Belgique” jest Georges Gaudy.


Źródło ilustracji: Wikimedia Commons

Życie towarzyskie w XIX wieku

Czasy Belle époque wydają się ze współczesnego punktu widzenia fascynujące. Wpływ na to ma bez wątpienia wspaniała moda, niezwykła atmosfera i szczypta tajemniczości, jaka towarzyszyła tamtym latom. Miłośnikom dawnych obyczajów i historycznych ciekawostek polecamy książkę „Życie towarzyskie w XIX wieku. Wspaniałe czasy Belle époque” Agnieszki Lisak.

Oskar Wilde mawiał, że tajemnica życia leży w poszukiwaniu piękna. Podążając za jego tokiem myślenia, z przyjemnością oddajemy kawałek internetowej przestrzeni temu, co pełne urody, wykwintne i wyśmienite.

Odczuwając zmęczenie pospiesznym życiem w stylu fast, w którym nie ma miejsca na smakowanie rzeczywistości, proponujemy wszystko, co slow. Sprzeciwiając się powszechnej profanacji smaków, gustów i obyczajów, propagujemy kulturę stołu, bogactwo aromatów, piękne rzeczy oraz miejsca z niepowtarzalnym klimatem. Odrzucając wszystko, co pozbawione wartości, charakteru, stylu i klasy, stawiamy na oryginalność, elegancję, umiar i dobre obyczaje.

Zapraszam do delektowania się pięknem i niespiesznością!

Elżbieta Joanna Żurek
elzbieta@koneserzy.pl

Wina Terras Gauda

Otrzymywanie przesyłki z winami bezpośrednio od ich producenta to unikalna przyjemność: bez wątpienia różni się od kupowania i wybierania trunków w sklepie. Paczka, którą właśnie rozpakowaliśmy, zawierała wybór flagowych win hiszpańskiej Grupy Terras Gauda. Trunki charakteryzuje wyrazisty i pełny smak oraz mocny zdecydowany zapach.

Pliki ciasteczek wykorzystywane są przez wortal Koneserzy.pl w celach statystycznych oraz w celu zapewnienia poprawnego funkcjonowania strony internetowej. W dowolnym momencie, korzystając z ustawień przeglądarki, dostosować możesz poziom wykorzystania plików cookies przez przeglądarkę.