Dawne plakaty promujące szlachetne trunki charakteryzowały się niezwykłym szarmem i oryginalnością. Reklamy czasów secesji wyróżniały się wyjątkową stylistyką, której do minimalizmu raczej daleko. Ciekawe jest to, że ich projektowaniem zajmowali się najlepsi graficy i malarze. Jak w epoce secesji wyglądały reklamy szampana?

Powszechnie uważa się, że najciekawsze plakaty reklamowe stworzono właśnie na przełomie XIX i XX wieku. W epoce secesji, zwanej również art nouveau, projektowano obiekty wyjątkowo bogate i zdobne. Zanim w sztuce dał o sobie znać nowy kierunek art déco, charakteryzujący się skromnością zdobień i motywów, artyści secesji rozwijali skrzydła nie tylko w sztuce uważanej za poważną (m.in. w malarstwie), ale także w reklamie. Ciekawostką jest to, że do tworzenia plakatów promujących kosmetyki, papierosy, kawę, herbatę, słodycze i inne artykuły spożywcze zatrudniano najlepszych twórców epoki. Dzięki temu wiele reklam pochodzących z tamtych czasów to prawdziwe dzieła sztuki, które do dziś ogląda się z przyjemnością.

Secesyjne reklamy szampana
Poniżej prezentujemy wybór plakatów reklamowych, których autorem jest Alfons Maria Mucha (1860-1939). Ten słynny czeski malarz i grafik zaliczany jest do najbardziej reprezentatywnych artystów epoki. Stworzył styl, który wyróżniał się płynnymi liniami, bogatymi zdobieniami i tym, że głównymi bohaterkami dzieł były zazwyczaj kobiety. Mucha był twórcą wszechstronnym. Artysta chętnie tworzył na zamówienie, projektując nie tylko reklamy, ale także okładki czasopism i kalendarze. Był również autorem kostiumów i dekoracji teatralnych. Jego grafiki znalazły się na znaczkach pocztowych i banknotach. Projektował także biżuterię. Malował portrety, rzeźbił, a także tworzył witraże. Ciekawostką jest to, że Mucha był autorem czechosłowackiego godła państwowego. Pokazywane przez nas plakaty powstały w latach 1899-1901. Reklamują one trunki marek: Heidsieck & Co, F. Champenois Imprimeur Editeur, Ruinart oraz Moët et Chandon. Do picia szampana zachęcają posągowo piękne kobiety w powiewnych szatach. Ich sylwetki fantazyjnie otaczają barwne kwiatowo-roślinne ornamenty. Grafiki utrzymane są w ciepłej kolorystyce: prym wiodą beże, brązy, rudości i róże.



Reprodukcje plakatów: Wikimedia Commons

 

Życie towarzyskie w XIX wieku

Czasy Belle époque wydają się ze współczesnego punktu widzenia fascynujące. Wpływ na to ma bez wątpienia wspaniała moda, niezwykła atmosfera i szczypta tajemniczości, jaka towarzyszyła tamtym latom. Miłośnikom dawnych obyczajów i historycznych ciekawostek polecamy książkę „Życie towarzyskie w XIX wieku. Wspaniałe czasy Belle époque” Agnieszki Lisak.

Oskar Wilde mawiał, że tajemnica życia leży w poszukiwaniu piękna. Podążając za jego tokiem myślenia, z przyjemnością oddajemy kawałek internetowej przestrzeni temu, co pełne urody, wykwintne i wyśmienite.

Odczuwając zmęczenie pospiesznym życiem w stylu fast, w którym nie ma miejsca na smakowanie rzeczywistości, proponujemy wszystko, co slow. Sprzeciwiając się powszechnej profanacji smaków, gustów i obyczajów, propagujemy kulturę stołu, bogactwo aromatów, piękne rzeczy oraz miejsca z niepowtarzalnym klimatem. Odrzucając wszystko, co pozbawione wartości, charakteru, stylu i klasy, stawiamy na oryginalność, elegancję, umiar i dobre obyczaje.

Zapraszam do delektowania się pięknem i niespiesznością!

Elżbieta Joanna Żurek
elzbieta@koneserzy.pl

Wina Terras Gauda

Otrzymywanie przesyłki z winami bezpośrednio od ich producenta to unikalna przyjemność: bez wątpienia różni się od kupowania i wybierania trunków w sklepie. Paczka, którą właśnie rozpakowaliśmy, zawierała wybór flagowych win hiszpańskiej Grupy Terras Gauda. Trunki charakteryzuje wyrazisty i pełny smak oraz mocny zdecydowany zapach.

Pliki ciasteczek wykorzystywane są przez wortal Koneserzy.pl w celach statystycznych oraz w celu zapewnienia poprawnego funkcjonowania strony internetowej. W dowolnym momencie, korzystając z ustawień przeglądarki, dostosować możesz poziom wykorzystania plików cookies przez przeglądarkę.