Reprodukcja: Wikimedia
Reprodukcja: Wikimedia

W historii malarstwa znajdziemy ciekawe przykłady portretów ludzi przy zastawionym stole, spożywających mniej lub bardziej wykwintne potrawy. Proponujemy zwrócić uwagę na jeden z obrazów tzw. nurtu kulinarnego, w którym ważną rolę odgrywa waza z parującą zupą, duży bochenek chleba, a także… lekko znudzone spojrzenie jednej z bohaterek.

Wielu artystów zafascynowały sceny biesiadowania, więc uwiecznili je na swoich obrazach. Jednym z nich był szwajcarski malarz François-Emile Barraud. Artysta co prawda nie specjalizował się w tego typu obrazach, jednak namalował wiele portretów: przyglądając się temu dziełu zauważymy, jak ważną rolę pełnią obie bohaterki – a szczególnie jedna z nich. Przedstawiamy obraz „La Tailleuse de Soupe” („Dzielenie zupy”), który powstał w 1933 r.

Wspólny posiłek
To pełna realizmu scena, przedstawiająca dziewczynę oraz kobietę (prawdopodobnie jej matkę) przy stole przykrytym białym obrusem. W centralnym miejscu znajduje się waza z parującą zupą. Kobieta kroi duży bochenek chleba (i poświęca temu całą uwagę), a nastolatka patrzy lekko znudzonym wzrokiem nie na matkę, ale w drugą stronę – w kierunku artysty uwieczniającego scenę albo osoby oglądającej obraz. Właśnie to zagadkowe spojrzenie jest elementem przyciągającym uwagę odbiorcy i wywołującym zastanowienie. Dopiero potem dostrzegamy pozostałe szczegóły dzieła. Zauważamy m.in., że obie bohaterki są ubrane bardzo skromnie – wyjątek stanowi czerwona kokarda we włosach młodszej z nich. Prostota strojów pozwala domyślać się, że scena ma miejsce w niezbyt majętnym domu. Rozumiemy, że posiłek, czyli zupa z kromką chleba, jest codzienny, skromny i niezbyt wykwintny. Obraz utrzymany jest w różnych odcieniach szarości i zieleni. Kolory te kontrastują z bielą obrusu oraz wazy, czernią sukienki nastolatki oraz z czerwienią kokardy w jej włosach.

O autorze obrazu
François-Emile Barraud (1899-1934) pochodził ze Szwajcarii. Część życia spędził we Francji (studiował malarstwo w École du Louvre w Paryżu), a pod koniec życia osiedlił się w Genewie. Pochodził z artystycznej rodziny: jego trzej bracia również zajmowali się malarstwem i sztukatorstwem. Barraud reprezentował kierunek w sztuce zwany realizmem magicznym. Malował głównie portrety, autoportrety (na których często towarzyszyła mu żona Maria), martwe natury oraz akty. Zmarł przedwcześnie – w wieku 34 lat, w wyniku gruźlicy, na którą cierpiał niemal całe życie. Obrazy artysty oglądać można m.in. w Musée des beaux-arts w La Chaux-de-Fonds (miasto jego urodzenia) oraz w Coninx Museum w Zurychu.


Autor: François-Emile Barraud (1899-1934)
Tytuł: „La Tailleuse de Soupe”
Rok powstania: 1933
Technika: olej na płótnie
Źródło reprodukcji: Wikimedia Commons

Życie towarzyskie w XIX wieku

Czasy Belle époque wydają się ze współczesnego punktu widzenia fascynujące. Wpływ na to ma bez wątpienia wspaniała moda, niezwykła atmosfera i szczypta tajemniczości, jaka towarzyszyła tamtym latom. Miłośnikom dawnych obyczajów i historycznych ciekawostek polecamy książkę „Życie towarzyskie w XIX wieku. Wspaniałe czasy Belle époque” Agnieszki Lisak.

Czytaj więcej: Życie towarzyskie w XIX wieku

Ciasteczka

Pliki ciasteczek wykorzystywane są przez wortal Koneserzy.pl w celach statystycznych oraz w celu zapewnienia poprawnego funkcjonowania strony internetowej. W dowolnym momencie, korzystając z ustawień przeglądarki, dostosować możesz poziom wykorzystania plików cookies przez przeglądarkę.

Polityka prywatności

Dobrowolne zgłoszenie się do listy newslettera umożliwia otrzymywanie cyklicznych informacji drogą mailową. Zapewniamy bezpieczeństwo przechowywania adresów e-mail oraz gwarancję nieudostępniania ich osobom lub podmiotom trzecim.

Prawa autorskie

Copyright by www.koneserzy.pl. Idea oraz wszelkie elementy tekstowe i graficzne wortalu chronione są prawem autorskim. Kopiowanie i publikowanie zamieszczonych w wortalu artykułów lub ich fragmentów oraz zdjęć i filmów bez zgody www.koneserzy.pl zabronione.