Reprodukcje: Wikimedia
Reprodukcje: Wikimedia

Umiejętność zachowania się w każdej sytuacji zgodnie z zasadami savoir vivre’u oraz okazywanie stosownych manier to cechy dobrze wychowanego człowieka. Jaką rolę pełni uprzejmość, którą okazujemy innym – zarówno w relacjach prywatnych, jak i w życiu zawodowym? Czy zawsze warto pamiętać o życzliwości, uśmiechu i serdeczności?

Uprzejmość jest ważnym elementem zachowania zgodnego z zasadami dobrych obyczajów. O jej wartości wypowiadali się nawet znani pisarze i filozofowie. Miguel de Cervantes stwierdził, że nic nie jest tak cenne i nic nie kosztuje tak tanio jak uprzejmość. Arthur Schopenhauer zauważył, że uprzejmość przypomina dmuchaną poduszkę, która – mimo, że pusta w środku – łagodzi ciosy, jakie otrzymujemy od życia. Okazuje się więc, że uprzejmość jest nieoceniona w relacjach międzyludzkich i  że warto okazywać ją innym.

Jak pisze Dorothea Johnson w książce „Współczesne maniery, czyli jak się zachowywać w drodze na szczyt”, mając na myśli role, jakie pełnimy w życiu: „Niezależnie od tego, jaki kostium zakładamy, nasza kreacja zawsze zyskuje, jeśli dodamy do niej dobre maniery. Nie chodzi tu o puste konwenanse – znajomość etykiety to także codzienna uprzejmość i drobne przejawy życzliwości wobec innych.”* Jakie korzyści przynosi nam okazywanie dobrych manier, uśmiechu i serdeczności – oprócz oczywiście dobrego nastroju po obu stronach? Zebraliśmy argumenty przemawiające za uprzejmością.

Uprzejmość odgrywa ważną rolę w budowaniu wizerunku osobistego. Tzw. psychologia pierwszego wrażenia działa w każdym przypadku. Pierwsze wrażenie w kontaktach z innymi przyczynia się w sposób znaczący do ich późniejszej sympatii bądź antypatii – kolejne kontakty zazwyczaj pogłębiają jedno z tych uczuć. Ktoś, kto ocenia, nie mając możliwości poznania nas bliżej, zwróci zapewne uwagę na to, czy w relacjach z nim potrafimy zachować się uprzejmie.

Uprzejmość buduje dobrą atmosferę w relacjach międzyludzkich. Osoby grzeczne, uśmiechnięte i serdeczne wzbudzają u swoich rozmówców pozytywne uczucia. Warto pamiętać o zasadzie, która mówi, że uprzejmość po jednej stronie budzi wzajemność również po drugiej stronie: po prostu wiele osób wychodzi z założenia, że nie wypada zachowywać się nieuprzejmie w stosunku do kogoś, kto jest grzeczny i serdeczny.

Uprzejmość otwiera różne drzwi. Osoby grzeczne, serdeczne i uśmiechnięte szybciej zdobywają zaufanie innych niż ludzie nieuprzejmi, nachalni, nerwowi i hałaśliwi. Nie należy się dziwić temu zjawisku: kto powierzyłby np. ważne zadanie osobie, która nie tylko nie wzbudza sympatii, ale także wywołuje negatywne uczucia?

Uprzejmość potwierdza profesjonalizm. Kulturalne zachowanie jest elementem składowym kompetencji zawodowych – przyczynia się także do budowania autorytetu w różnych sytuacjach służbowych. W pracy warto być nie tylko sympatycznym kolegą, ale także grzecznym podwładnym oraz uprzejmym przełożonym.

Nasza uprzejmość jest ważnym elementem kultury firmy lub instytucji, którą reprezentujemy. Pracownicy zobligowani do uprzejmego zachowania się w krytycznych sytuacjach, przestają obawiać się klientów o roszczeniowej postawie. Każda trudna sytuacja jest okazją do tego, aby w praktyce przećwiczyć, jak klasą i uprzejmością pokonywać konflikty.

Uprzejmość to obowiązek w stosunku do naszych klientów oraz współpracowników. Osoby, firmy i instytucje, budujące wokół siebie mur formalizmu, niedostępności, nieuprzejmości i biurokratyzmu, odstraszają potencjalnych klientów i kontrahentów. Pamiętajmy, że każda organizację tworzą ludzie – tylko uprzejmi i gotowi do współpracy budują pozytywną atmosferę.

Zapamiętaj!
Jeżeli chcesz, aby postrzegano ciebie jako osobę sympatyczną, godną zaufania, profesjonalną, kompetentną oraz gotową do współpracy, zachowuj się uprzejmie – nawet w trudnych i konfliktowych sytuacjach.


* D. Johnson, L. Tyler, Współczesne maniery, czyli jak się zachowywać w drodze na szczyt, przeł. D. Malina, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2015, s. 11. 


Ilustracja: karykatura „Paryżanka w Londynie” z magazynu „Le Suprême Bon Ton”, nr 12, Paryż, ok. 1810 r. Źródło reprodukcji: Wikimedia Commons.


Polecamy również lekturę artykułów:

Small talk – jak prowadzić rozmowy kurtuazyjne

Savoir vivre w restauracji: Obowiązki gospodarza spotkania

Savoir-vivre a telefony komórkowe, czyli gdzie i kiedy nie wypada rozmawiać przez komórkę

Życie towarzyskie w XIX wieku

Czasy Belle époque wydają się ze współczesnego punktu widzenia fascynujące. Wpływ na to ma bez wątpienia wspaniała moda, niezwykła atmosfera i szczypta tajemniczości, jaka towarzyszyła tamtym latom. Miłośnikom dawnych obyczajów i historycznych ciekawostek polecamy książkę „Życie towarzyskie w XIX wieku. Wspaniałe czasy Belle époque” Agnieszki Lisak.

Ciasteczka

Pliki ciasteczek wykorzystywane są przez wortal Koneserzy.pl w celach statystycznych oraz w celu zapewnienia poprawnego funkcjonowania strony internetowej. W dowolnym momencie, korzystając z ustawień przeglądarki, dostosować możesz poziom wykorzystania plików cookies przez przeglądarkę.

Polityka prywatności

Dobrowolne zgłoszenie się do listy newslettera umożliwia otrzymywanie cyklicznych informacji drogą mailową. Zapewniamy bezpieczeństwo przechowywania adresów e-mail oraz gwarancję nieudostępniania ich osobom lub podmiotom trzecim.

Prawa autorskie

Copyright by www.koneserzy.pl. Idea oraz wszelkie elementy tekstowe i graficzne wortalu chronione są prawem autorskim. Kopiowanie i publikowanie zamieszczonych w wortalu artykułów lub ich fragmentów oraz zdjęć i filmów bez zgody www.koneserzy.pl zabronione.