fot. Wikimedia Commons
fot. Wikimedia Commons

Dawne plakaty promujące szlachetne trunki charakteryzowały się niezwykłym szarmem i oryginalnością. Reklamy czasów secesji wyróżniały się wyjątkową stylistyką, której do minimalizmu raczej daleko. Ciekawe jest to, że ich projektowaniem zajmowali się najlepsi graficy i malarze. Jak w epoce secesji wyglądały reklamy szampana?

Powszechnie uważa się, że najciekawsze plakaty reklamowe stworzono właśnie na przełomie XIX i XX wieku. W epoce secesji, zwanej również art nouveau, projektowano obiekty wyjątkowo bogate i zdobne. Zanim w sztuce dał o sobie znać nowy kierunek art déco, charakteryzujący się skromnością zdobień i motywów, artyści secesji rozwijali skrzydła nie tylko w sztuce uważanej za poważną (m.in. w malarstwie), ale także w reklamie. Ciekawostką jest to, że do tworzenia plakatów promujących kosmetyki, papierosy, kawę, herbatę, słodycze i inne artykuły spożywcze zatrudniano najlepszych twórców epoki. Dzięki temu wiele reklam pochodzących z tamtych czasów to prawdziwe dzieła sztuki, które do dziś ogląda się z przyjemnością.

Secesyjne reklamy szampana
Poniżej prezentujemy wybór plakatów reklamowych, których autorem jest Alfons Maria Mucha (1860-1939). Ten słynny czeski malarz i grafik zaliczany jest do najbardziej reprezentatywnych artystów epoki. Stworzył styl, który wyróżniał się płynnymi liniami, bogatymi zdobieniami i tym, że głównymi bohaterkami dzieł były zazwyczaj kobiety. Mucha był twórcą wszechstronnym. Artysta chętnie tworzył na zamówienie, projektując nie tylko reklamy, ale także okładki czasopism i kalendarze. Był również autorem kostiumów i dekoracji teatralnych. Jego grafiki znalazły się na znaczkach pocztowych i banknotach. Projektował także biżuterię. Malował portrety, rzeźbił, a także tworzył witraże. Ciekawostką jest to, że Mucha był autorem czechosłowackiego godła państwowego. Pokazywane przez nas plakaty powstały w latach 1899-1901. Reklamują one trunki marek: Heidsieck & Co, F. Champenois Imprimeur Editeur, Ruinart oraz Moët et Chandon. Do picia szampana zachęcają posągowo piękne kobiety w powiewnych szatach. Ich sylwetki fantazyjnie otaczają barwne kwiatowo-roślinne ornamenty. Grafiki utrzymane są w ciepłej kolorystyce: prym wiodą beże, brązy, rudości i róże.



Reprodukcje plakatów: Wikimedia Commons

 

Życie towarzyskie w XIX wieku

Czasy Belle époque wydają się ze współczesnego punktu widzenia fascynujące. Wpływ na to ma bez wątpienia wspaniała moda, niezwykła atmosfera i szczypta tajemniczości, jaka towarzyszyła tamtym latom. Miłośnikom dawnych obyczajów i historycznych ciekawostek polecamy książkę „Życie towarzyskie w XIX wieku. Wspaniałe czasy Belle époque” Agnieszki Lisak.

Ciasteczka

Pliki ciasteczek wykorzystywane są przez wortal Koneserzy.pl w celach statystycznych oraz w celu zapewnienia poprawnego funkcjonowania strony internetowej. W dowolnym momencie, korzystając z ustawień przeglądarki, dostosować możesz poziom wykorzystania plików cookies przez przeglądarkę.

Polityka prywatności

Dobrowolne zgłoszenie się do listy newslettera umożliwia otrzymywanie cyklicznych informacji drogą mailową. Zapewniamy bezpieczeństwo przechowywania adresów e-mail oraz gwarancję nieudostępniania ich osobom lub podmiotom trzecim.

Prawa autorskie

Copyright by www.koneserzy.pl. Idea oraz wszelkie elementy tekstowe i graficzne wortalu chronione są prawem autorskim. Kopiowanie i publikowanie zamieszczonych w wortalu artykułów lub ich fragmentów oraz zdjęć i filmów bez zgody www.koneserzy.pl zabronione.